Logopeda to terapeuta zajmujący się pomocą dzieciom z różnorodnymi problemami w mówieniu jak np. seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie, mowa dzieci z niedosłuchem, rozszczepem podniebienia mowa cicha, niewyraźna itp.
Zadaniem logopedy jest:
– zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka),
– rozpoznawanie (diagnoza)
– usuwanie wad wymowy w trakcie terapii logopedycznej.
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie. Pewne niewielkie odstępstwa od schematu rozwoju mowy nie są powodem do niepokoju, należy jednak wiedzieć, że opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych głosek nie powinny przekraczać 6 miesięcy.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy, powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duży wpływ na postępy w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia nieprawidłowości w mowie należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
To, czy dziecku potrzebna jest pomoc logopedy, w pierwszej kolejności powinien ocenić rodzic lub opiekun.
Należy zasięgnąć porady logopedy, jeżeli dziecko:
– nie wymawia jeszcze głosek, które na swoim etapie rozwoju powinno już opanować (zastępuje je innymi, zniekształca lub opuszcza). Wśród dzieci 6-letnich i starszych problem ten najczęściej dotyczy głosek sz, ż, cz, dż, które bywają zastępowane przez s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź, np. dziecko mówi skoła lub śkoła zamiast szkoła;
– głoskę r wymawia w sposób inny niż przyjęty w normie wymawianiowej lub zastępuje ją głoską l albo j, np. dziecko mówi lowel (jowej) zamiast rower;
– wsuwa język pomiędzy zęby podczas artykulacji niektórych (lub wszystkich) z podanych głosek: s, z, c, dz , sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź;
– nie mówi lub mówi znacznie mniej niż jego rówieśnicy albo w sposób niezrozumiały dla otoczenia;
– pojawiają się problemy z płynnością wymowy, dziecko się jąka;
– ma wadę słuchu;
– ma trudności z opanowaniem języka, popełnia bardzo dużo błędów gramatycznych, pojawiają się problemy w komunikacji oraz w zakresie pisania i czytania.
Należy skonsultować się z logopedą zawsze, gdy pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości dotyczące rozwoju mowy naszej pociechy.